Προβολή ::  Τεκμήριο : Κείμενο

Τίτλος : Κάλεση

Λήμματα :

 

Περιοχές :

Πλυθησμοί :

 

Πλοήγηση :
• Πλοήγηση σε Τεκμήρια No Query list


Κείμενο : Κάλεση
Πηγή : /P023-09 , Ευρετήριο : O-9A891478
Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης

Κάλεση


Ρηγινιώτης, Θοδωρής: "Κάλεση", Παράδοση και Τέχνη 023, σελ. 14, Αθήνα, Δ.Ο.Λ.Τ., Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1995. (Ριζίτικο γραμμένο για τη βάφτιση των γιων τον ΠαττακοΜανώλη, από το Θεόδωρο Ί. Ρηγινιώτη)


Κάλεση

Συντέκνους βάνει, ο Παττακός κι άκριβοξεδιαλέει,
τον εν' άπου το Ρέθεμνος, τ' άι Βασίλειου ξαθέρι,
τον άλλο άπ' τη Γεράπετρο, το μ^πρώτο τσή γενιάς του.
«Μονιάσετε στο Ρέθεμνος, εις το Χρωμοναστήρι,
τσ' έξέμισι το πρόσαργο στσι δεκαννιά τ' Αυγούστου
τα1 υγιούς μου να βαφτίσετε στον άγι-Αστράτηγό μας,
άπου νά σάσε μοιάσουνε κι εσάς κι έμε στσι χάρες!
Στη φρόνεση και στη μ-πρεπιά και στη λεβεντοσύνη
νά μάσε μπροστερέφουνε κι ό κόσμος νά σαστίσει!
Τον ήλιο βάνω καλεστή, το βασιλιά τσή μέρας,
νά διαλαλήσει στσι καλούς το τζιμπραγό βαφτίσι.
Με τ' άρματα σας έρθετε κι εγώ 'μαι 'πά γιά βόλια.
Με τα ντουφέκια σταυρωτά και στο μερό τσί σπάθες
και με τ' άσημομάχαιρα στο πορφυρό ζωνάρι.
Νά δώσει σείσμα του βουνού το γλάκιο των άλόγω
και ν’ άποκρεμαστοΰν οι άητοι νά ιδούνε ποιοι άνεβαίνου'!
Μέλι, τυρί, καλό κρασί, κουμάντο εγώ και ξά μου
κι άπ' το Γενάρη ξαργητοΰ θρέφουντ' ώζά στσι ρίζες
και γδέχουνται περήφανα το μαυρομάνικό μου.
Οι πλια λεβέντες χορευτές, λυράρηδες^ριζίτες
κι οι πρωταρχόντοι τση πρεπιάς παίρνου' ντή γ-κάλεσή μου.
Σφραγίδα βάνω τη γ-καρδιά και βούλα την αντρεία μου,
χρυσό φουκάρι τσή γραφής τω φίλω την αγάπη.
Και πέμπω δέκα σταυραητούς και δεκοχτώ γεράκια
— κι είκοσι πετροπέρδικες γιά τσι πρωτοκεράδες —
νά σάς το μηνυτέφουνε!...»



(Ριζίτικο γραμμένο για τη βάφτιση'Ιούλης 1995
των γιων τον ΠαττακοΜανώλη, από το Θεόδωρο Ί. Ρηγινιώτη, συγγενή μου άπο το σόι τση γιαγιάς μον, στο Άποδούλου 'Αμαρίου.)

Συντέκνοι: ΜανώΧης Μαθιουδάχης από τη Κοξαρε Άγ. Βασιλείου
και Μανώλης Λαμπράκης από τό Χριστό 'Ιεράπετρας


Προσκλητήριο που μας έστειλε ο παλιός χορευτής του Θ.Ε.Χ. Μανώλης Παττακός. Καμαρώνουμε τον Παττακο-[χανώλη γιατί ενσαρκώνει αυτούσια την κρητική λεβενττά, μέσα στις σημερινές συνθήκες. Μαθαίνουμε ότι το γλέντι ήταν-τεραστίων διαστάσεων και όιι κρατήθηκαν οι συνθήκες του παλαιού-καιρού,στηνκάθε λεπτομέρεια.

Λεΰενιες Τουρκοκρηιικοί. Καιά μία εκδοχή ήιαν χρισιιανοί που είχαν αναγκαστεί να
αλλαξοπισιήσουν. Ξεριζώθηκαν κι αυιοίμε ιην ανιαλλαγή ιων πληθυσμών. Τους εγκατέστησαν
σιο Αϊδίνι, οια σπίιια που άφησαν οι διωγμένοι Ελληνες. Παίζουν ακόμα λύρα, ιραγουδάνε και χορεύουν κρηιικά. Τα σαλΰάρια και ια άλλα κειμήλια είναι σια σενιούκια ιούς. Θα βρεθεί κανείς να κάνει εθνογραφική έρευνα; Γραμμαιόσημο ιης Κρήιης και σφραγίδα του 1906.

*************************************
*******************************************


PAR023

RiginiotisTh02GR.doc