|
Κείμενο : Βιβλίο από το Καππαδοκικό Καρδίτσας - Αλιβάνογλου-Παπαγγέλου, Καλλιόπη: Το ταξίδι που δεν έγινε. |
Πηγή : /P044-07 , Ευρετήριο : O-4ADF609D |
Βασίλειος Φαρασόπουλος Βιβλίο από το Καππαδοκικό Καρδίτσας - Αλιβάνογλου-Παπαγγέλου, Καλλιόπη: Το ταξίδι που δεν έγινε. Φαρασόπουλος, Βασίλειος: "Βιβλίο από το Καππαδοκικό Καρδίτσας - Αλιβάνογλου-Παπαγγέλου, Καλλιόπη: Το ταξίδι που δεν έγινε. Αθήνα, Σμυρνιωτάκης.", Παράδοση και Τέχνη 044, σελ. 22, Αθήνα, Δ.Ο.Λ.Τ., Μάρτιος – Απρίλιος 1999. Βιβλίο από το Καππαδοκικό Καρδίτσας Αλιβάνογλου-Παπαγγέλου, Καλλιόπη: Το ταξίδι που δεν έγινε. Αθήνα, Σμυρνιωτάκης. Αυτόν το διφορούμενο τίτλο έχει το βιβλίο της νηπιαγωγού Καλλιόπης Αλιβάνογλου-Παπαγγέλου της οποίας οι γονείς κατάγονται από την Καππαδοκία. Το περιεχόμενο του βιβλίου δείχνει πως είναι έργο μιας ζωντανής και νοσταλγικής καρδιάς. Χωρίζεται σε τέσσερα μέρη "Η ζωή στην πατρίδα", "Δύσκολα χρόνια", "Η οδύσσεια του ξεριζωμού" και το μέρος που αναφέρεται "Στη νέα πατρίδα". Εχει 215 σελίδες, είναι ελαφρό στη χρήση και εύκολο στην αναγνωστική ροή του. "Παρουσιάζει τη ζωή στην παλιά πατρίδα, τα ήθη, τα έθιμα, τον τρόπο σκέψης, τις συνήθειες, τα δραματικά γεγονότα της καταστροφής, του ξεριζωμού και τις προσπάθειες των καταδιωγμένων να ριζώσουν στη νέα πατρίδα". Ενα άλλο ουσιαστικό στοιχείο που κάνει το βιβλίο ελκυστικό και χρήσιμο είναι το ότι "στηρίχθηκε σε αληθινές μαρτυρίες ανθρώπων που ζήσανε τα γεγονότα" και υπάρχουν ακόμα στη ζωή σαν οι τελευταίοι φορείς των ζώντων μνημείων της αλλοτινής καππαδοκικής πατρίδας. Τα πρώτα συγκινητικά βήματα στο περιεχόμενο του βιβλίου γίνονται απλά και ανθρώπινα: Δύο ζευγάρια από το Καππαδοκικό Καρδίτσας, ο Αναστάσης και η Ναζλή, και ο Ησαϊας με τη Γεσθημανή, αποφασίζουν εβδομήντα χρόνια μετά τον μεγάλο ξεριζωμό να ταξιδέψουν και να πάνε στην παλιά πατρίδα τους, το Τσουχούρ-Λάκωμα της Καππαδοκίας. Είναι ταξίδι, τάμα και όνειρο ζωής, που τελικά δεν γίνεται, επειδή στα διαβατήρια τους αναγράφεται τόπος γέννησης η "Μικρασία". Οι τουρκικές μεθοριακές αρχές καιροφυλακτούν: "Δεν υπάρχει χώρα Μικρασία" λένε. "Εδώ έχουμε Τουρκία". Αυτή είναι η χαρτογραφική πραγματικότητα που περιζώνει τα κράτη και ορίζει τις κυβερνήσεις και τις αρχές. Οι ταξιδιώτες πρέπει να γυρίσουν πίσω και να διορθώσουν το μεγάλο λάθος στα ταξιδιωτικά χαρτιά τους. Αν θέλουν να κάνουν ταξίδι θα πάνε στην Τουρκία, αυτό είναι το κράτος και αυτήν την ονομασία έχει, όποιος δεν το καταλαβαίνει δεν δικαιούται να περάσει τα σύνορα. Εκεί στην Καππαδοκία γεννήθηκαν και έζησαν χιλιάδες χρόνια οι Χριστιανοί Ρωμιοί ώσπου ήρθε ο τραχύς κατακτητής και έκαμε τη γη δική του. Εσβυσε τη γλώσσα την ελληνική. Εφραξε τις εκκλησιές και την πίστη την χριστιανική. Εδούλωσε τα γνήσια τέκνα του Βυζαντίου και θέλησε με πολλούς τρόπους να εξαφανίσει εκείνους στους οποίους ανήκε πραγματικά η γη, ο αέρας και το νερό της Καππαδοκίας. Αυτών των ανθρώπων τη ζωή και τα πάθη προσπαθεί να ζωντανέψει στο βιβλίο της η Αλιβάνογλου Καλλιόπη. Κοντά εννιά αιώνες κάτω από βαρύ ζυγό και συμβαίνει στο χωριό Τσουχούρ να υπάρχουν στις αρχές του αιώνα μας δυο εκκλησίες και σχολείο όπου τα Ελληνόπουλα μαθαίνουν γράμμα το γράμμα την αλφαβήτα. "Η ζωή με τους Τούρκους περνούσε άλλοτε ήρεμα και άλλοτε με φουρτούνες" μαρτυρείται κάπου στο βιβλίο. Αν ήταν στο χέρι των απλών ανθρώπων όλα θα κυλούσαν καλά. Ομως οι μεγάλοι ορίζουν των μικρών το βίο και τα έργα. Γι' αυτό γίνονται οι πόλεμοι και οι συμφορές. Σε άλλη σελίδα βρίσκουμε τον Αγιο Βασίλειο να περιοδεύει την πατρίδα του. Συναντάει ένα τσοπανόπουλο που ψέλνει "Κύριε μ' ελέησον". Το σωστό είναι, λέει ο μεγάλος άγιος, "Κύριε ελέησον" όμως τα βατράχια του τόπου διαμαρτύρονται και ανακαλεί ο άγιος: "Πεσ' το όπως ξέρεις". Ξέρει ο Αγιος σε ποιους μιλάει: Είναι ο Αβραάμ, ο Ισαάκ, ο Ιακώβ, ο Δαβίδ, ο Μωυσής, ο Βασίλειος, ο Γρηγόριος, η Ευρυδίκη, η Αθηνά, η Αφροδίτη, η Κλεανώ, η Πηνελόπη, η Σοφία, η Σουλτάνα και χιλιάδες άλλα ονόματα από την Αγία Γραφή και την Αρχαία Ελλάδα. Για αυτούς τους ανθρώπους και εκείνες τις πατρίδες μας μιλάει η Καλλιόπη από το Καππαδοκικό Καρδίτσας. Χωρίς να κάνουμε τον παινευτή θα ήταν σεμνή ομολογία να πούμε πως αξίζει με το παραπάνω να σταθούμε στον καλό λόγο και τον ξέχωρο θαυμασμό μας για το βιβλίο της και την προσφορά της στο μεγάλο θέμα των αλησμόνητων πατρίδων. Βασίλειος Φαρασόπουλος ******************************************************** ******************************************************** [φωτογραφία καππαδοκικό σπίτι από ημερολόγιο. εξώφυλλο] PAR044 FarasopoulosV05GR.doc |